Godzenie życia zawodowego i prywatnego - jak znaleźć złoty środek

Work-life balance to nie tylko pobożne życzenie wielu pracowników korporacji czy też metoda walki z szarą rzeczywistością, to również ugruntowana w nauce koncepcja zarządzania, opracowana w latach 70 i 80 dwudziestego wieku. Jej źródłem był szerzący się w amerykańskim społeczeństwie pracoholizm i wypalenie zawodowe. Teoria work-life balance wskazuje w jaki sposób utrzymać równowagę pomiędzy poszczególnymi sferami naszego życia. Czy znalezienie takiego złotego środka pomiędzy życiem prywatnym i zawodowym rzeczywiście jest możliwe?

Work-life balance wczoraj i dziś

Kiedyś work-life balance rozumiany był wyłącznie w kontekście czasu – liczby godzin spędzanej w domu oraz w pracy. W dobie cyfryzacji i informatyzacji godzenie życia zawodowego i prywatnego nabrało nieco innego znaczenia. Możemy bowiem przebywać w domu, ale jednocześnie odpowiadać na służbowe maile i prowadzić rozmowy telefoniczne z kontrahentami. Czy w takiej sytuacji zajmujemy się wciąż sprawami zawodowymi czy jednak funkcjonujemy na gruncie życia prywatnego? Raczej to pierwsze. W kontekście work-life balance ważne jest również to, że w dzisiejszych czasach znacząco wydłużył się czas pracy, a zatem tym trudniej postawić w rozsądnym miejscu kreskę pomiędzy pracą a domem. Dlaczego pracujemy dłużej? Przede wszystkim z uwagi na strach przed utratą posady, niezdrową ambicję wśród pracowników, nacisk ze strony przełożonych, a także mentalność Polaków – „teraz każdy musi osiągnąć sukces”, „wyznacznikiem tego, kim jesteś, jest to co masz” i tak dalej.

Skutki niezachowania równowagi życiowej

Należy przy tym mieć na uwadze, że niezachowanie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym z pewnością w którymś momencie negatywnie odbije się na naszym zdrowiu – zarówno psychicznym, jak i fizycznym. Wypalenie zawodowe, kłopoty w komunikacji z bliskimi, wyczerpanie emocjonalne, pracoholizm – to nie wszystkie problemy, z jakimi możemy się spotkać. Skutki długotrwałego stresu mogą być znacznie poważniejsze.

Jak zatem znaleźć złoty środek?

Przede wszystkim kluczem do sukcesu jest dobra organizacja. Możemy w tym zakresie korzystać z różnych środków i mechanizmów – listy spraw, prowadzenie kalendarza. Najważniejsze jednak, aby dobrze sklasyfikować wszystkie zadania – jako pilne, mniej pilne, ważne i mniej ważne. To pozwoli nam racjonalnie wybrać, co w danym momencie powinniśmy zrobić. Należy również pogodzić się z tym, że niestety nie jesteśmy idealni. Nie możemy być perfekcyjni w każdej przestrzeni. Dążenie do osiągnięcia takiego stanu najczęściej kończy się wypaleniem zawodowym lub problemami w komunikacji z bliskimi. Kolejnym elementem jest postawienie granicy – jeżeli jesteśmy w pracy, to nie zajmujemy się kwestiami prywatnymi, jeżeli jesteśmy w domu, wyłączamy telefon i nie sprawdzamy służbowego maila. Praca nie może przysłaniać świata poza nią, nawet jeżeli byłaby naszą największą pasją.

Szkolenia

Osiągnięcie równowagi pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym nie jest łatwe. Specjaliści Warto Szkolić przygotowali specjalny kurs, który między innymi traktuje o problemie work-life balance. Pokazujemy w jaki sposób dobrze zorganizować sobie czas, jak walczyć z wypaleniem zawodowym i stresem w pracy, a także w jaki sposób rozmawiać z pracodawcą, aby wynegocjować korzystne dla siebie warunki.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Szkolenia dofinansowane, Wiedza i rozwój

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku?

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku? Podnoszenie kwalifikacji to inwestycja w rozwój firmy, ale proces ten często wiąże się też z wysokimi kosztami. Wiele firm szkoleniowych ma bogatą ofertę, ale za najciekawsze programy trzeba sporo zapłacić. To z kolei sprawia, że przedsiębiorcy, szukając oszczędności, chcą skorzystać z tańszych rozwiązań. Wyjściem z sytuacji jest przystąpienie do jednego z programów dofinansowania szkoleń dla pracowników. To forma wsparcia,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu?

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu? Dynamicznie rozwijające się środowisko pracy to zarówno szansa na rozwój biznesu, jak i konieczność tego, aby być na bieżąco ze wszelkimi zmianami. Nawet ci, którzy kilka lat temu osiągnęli sukces, powinni liczyć się z tym, że już za jakiś czas będą zmuszeni zweryfikować swoje cele oraz stosowane metody. Często to od wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej zależy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby? Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Dobre…
dowiedz się więcej