7 zasad dobrego handlowca

Nawiązanie i utrzymanie prawidłowej relacji z klientem jest podstawowym warunkiem w realizacji procesów sprzedażowych. Handlowiec, który potrafi nawiązać porozumienie z klientem, uzyskuje wszelkie niezbędne informacje dotyczące potrzeb i oczekiwań potencjalnego nabywcy. Taka wiedza jest kluczowym czynnikiem dla przeprowadzenia udanej i satysfakcjonujące transakcji. Jak więc nawiązać i – co ważniejsze – utrzymać dobrą relację z klientem?

Każdy doświadczony handlowiec posiada zbiór wskazówek dotyczących prowadzenia procesów sprzedażowych, a co za tym idzie, nawiązywania i utrzymywania właściwych relacji z klientami. Działania takie pozwalają na stworzenie grupy lojalnych odbiorców, którzy będą stanowić żywą reklamę dla firmy. Jednakże efektywne budowanie relacji z klientami wymaga stosowania się do kilku podstawowych zasad.

1. Podejmowanie działań celem utrzymania klienta.

Okazuje się, że nakłonienie klienta, ażeby wciąż korzystał z usług danej firmy i/lub kupował jej towary, jest działaniem wielokrotnie tańszym od podejmowania wysiłków zmierzających do pozyskania nowego klienta. Stały klient daje możliwość osiągania regularnych zysków – z czasem coraz większych. Jego zadowolenie z obsługi jest bardziej znaczące, niż podejmowanie działań marketingowych przez konkurencję. Utrzymanie klienta wymaga dbałości o jego samopoczucie oraz monitorowania potrzeb. Warto też dokonywać próby określenia potrzeb klientów w przyszłości.

2. Lifetime profit.

Ważne jest, aby odnosić się do wartości klienta w perspektywie długookresowej. Nie należy odbierać klienta przez pryzmat jego ostatniej transakcji. Działania handlowe powinny zmierzać w kierunku zwiększania ilości transakcji w możliwie najdłuższym czasie.

3. Prowadzenie obsługi potransakcyjnej.

Zbudowanie relacji opartej na zaufaniu wymaga właściwej komunikacji w trakcie procesu sprzedaży, ale i po jego zakończeniu warto utrzymać kontakt z klientem. Jest to działanie korzystne wizerunkowo – pokazuje, że nie traktujemy klientów przedmiotowo. Utrzymanie kontaktu będzie pomocne w pozyskaniu dodatkowych informacji o kliencie.

4. Zaangażowanie klienta w życie firmy.

Budowanie długotrwałych relacji z klientami wymaga włączenia klienta w sprawy dotyczące funkcjonowania firmy. Ciekawym rozwiązaniem jest zaangażowanie go w proces kreacji produktów i usług. Korzyści z takich działań można rozpatrywać dwojako – z jednej strony mamy klienta, który ma realny wpływ na decyzje firmy, a z drugiej strony jesteśmy w stanie dopasować produkty/usługi do lojalnych odbiorców.

5. Rzetelne porady w momencie podejmowania decyzji.

Zdarzają się klienci niezdecydowani, posiadający niepełne informacje odnośnie produktu. Często potrzebują oni pomocy, bądź samej informacji o możliwości wyboru – taki klient docenia uczciwą radę i chętnie powróci celem dokonania ponownego zakupu.

6. Utrzymywanie stałej, dwukierunkowej komunikacji z klientem.

W dobie rosnącej konkurencji, firma powinna być elastyczna i reagować na zmiany odnośnie potrzeb oraz oczekiwań ze strony swoich klientów. Warto też informować o wszelkich zmianach w ofercie.

7. Customizacja.

Coraz popularniejsze jest dopasowanie produktu i usług do potrzeb indywidualnego klienta. Dzięki takim działaniom może on wybrać, a nawet stworzyć produkty idealnie dopasowane do swoich potrzeb – a to w jego oczach niewątpliwie wielka wartość.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Szkolenia dofinansowane, Wiedza i rozwój

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku?

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku? Podnoszenie kwalifikacji to inwestycja w rozwój firmy, ale proces ten często wiąże się też z wysokimi kosztami. Wiele firm szkoleniowych ma bogatą ofertę, ale za najciekawsze programy trzeba sporo zapłacić. To z kolei sprawia, że przedsiębiorcy, szukając oszczędności, chcą skorzystać z tańszych rozwiązań. Wyjściem z sytuacji jest przystąpienie do jednego z programów dofinansowania szkoleń dla pracowników. To forma wsparcia,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu?

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu? Dynamicznie rozwijające się środowisko pracy to zarówno szansa na rozwój biznesu, jak i konieczność tego, aby być na bieżąco ze wszelkimi zmianami. Nawet ci, którzy kilka lat temu osiągnęli sukces, powinni liczyć się z tym, że już za jakiś czas będą zmuszeni zweryfikować swoje cele oraz stosowane metody. Często to od wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej zależy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby? Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Dobre…
dowiedz się więcej