Częste błędy w visual merchandisingu (część 2)

Visual merchandising daje nam bardzo szerokie spektrum możliwości odpowiedniego wyeksponowania towaru na półce, a co za tym idzie – wpływania na decyzje zakupowe klientów. W drugiej części naszego cyklu o najczęściej popełnianych błędach w tym obszarze, zastanowimy się między innymi jak zadbać o odpowiednie oświetlenie ekspozycji oraz nie wpaść w pułapkę własnej nieomylności.

Świeć się, jak trzeba

Do czynników zaliczanych w merchandisingu za błąd należy nieprawidłowe oświetlenie ekspozycji. Wydaje się to błahe, ale w dużej mierze od oświetlenia zależy to, co zobaczy klient, dlatego uważa się, że sklepy powinny mieć własne, dedykowane konkretnym segmentom punkty świetlne. Naturalne światło, np. z witryn, może spowodować, że ekspozycja będzie doświetlona w sposób przypadkowy i uwydatni jej niedostatki.
Zbyt spektakularna wystawa, pełna efekciarskich rozwiązań, a więc piramidki, telewizory z reklamą produktu, ogromny stand z logo i wszystkie rozwiązania typowe dla ambient marketingu, powodują przeniesienie orientacji i uwagi klienta ze sklepu jako miejsca transakcji, na miejsce promocji. Tego typu rozwiązania przyciągają uwagę i definiują markę, ale nie zawsze prowadzą do umieszczenia produktu w koszyku.

Wiem, że nic nie wiem

Samokontrola merchandisera to rzecz trudna do wprowadzenia w nawyk, ale bardzo istotna z punktu widzenia biznesowego. Prawdą jest bowiem, że zarówno braki w doświadczeniu, jak i przekonanie o własnej nieomylności, to przypadłości, które prędzej czy później powodują problemy. Często, starając się ukryć luki w kompetencjach, kategorycznie odcinamy się od rad osób bardziej doświadczonych. Z drugiej strony, pracownik świetnie wykształcony, ale bezkrytyczny wobec swoich decyzji, nie pójdzie za radą kogoś, kto zarządza większym lub sprawniej działającym segmentem branży. Sposobem na uniknięcie tego rodzaju problemów są odpowiednio dostosowane szkolenia personalne – zarówno dotyczące umiejętności miękkich, jak i twardych.

Komunikacja to podstawa

W końcu błędy w komunikacji z klientem, czyli brak prawidłowo oznaczonych działów, brak cen lub produkty o cenach innych, niż sugeruje półka. Szczególnie w dużych sklepach odpowiednio znakowane alejki dają poczucie komfortu robienia zakupów. Należy jednak pamiętać, że oznaczeń nie powinniśmy szukać wzrokiem – powinny one być na jego linii. Ponadto komunikacja z klientem powinna odbywać się za pomocą języka klienta i być względnie precyzyjna. Zarówno zbyt ogólne określenie działów, np. „kosmetyki” (Ale jakie? Do golenia? Do kąpieli? Dla dzieci?) oraz specjalistyczne nazewnictwo jak np. „produkty instant” (zamiast np. zupki w proszku) – będą dla konsumenta niejednoznaczne. Ceny natomiast powinny być umieszczane konsekwentnie – tylko nad lub tylko pod produktem, powinny być ujednolicone (np. zielone zwyczajowo i czerwone przy promocji) oraz kontrolowane przy zmianach, by uniknąć nierzadko spotykanej sytuacji, gdy cena przy kasie różni się od tej widniejącej na półce.
Pomniejszych błędów, jakie można popełnić w trakcie planowania i wdrażania strategii merchandisingowej, jest rzecz jasna o wiele więcej. Aby możliwie jak najlepiej się przed nimi zabezpieczyć, zawsze warto skorzystać z wiedzy ekspertów, którzy dzielą się nią w toku różnorodnych szkoleń tematycznych.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Szkolenia dofinansowane, Wiedza i rozwój

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku?

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku? Podnoszenie kwalifikacji to inwestycja w rozwój firmy, ale proces ten często wiąże się też z wysokimi kosztami. Wiele firm szkoleniowych ma bogatą ofertę, ale za najciekawsze programy trzeba sporo zapłacić. To z kolei sprawia, że przedsiębiorcy, szukając oszczędności, chcą skorzystać z tańszych rozwiązań. Wyjściem z sytuacji jest przystąpienie do jednego z programów dofinansowania szkoleń dla pracowników. To forma wsparcia,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu?

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu? Dynamicznie rozwijające się środowisko pracy to zarówno szansa na rozwój biznesu, jak i konieczność tego, aby być na bieżąco ze wszelkimi zmianami. Nawet ci, którzy kilka lat temu osiągnęli sukces, powinni liczyć się z tym, że już za jakiś czas będą zmuszeni zweryfikować swoje cele oraz stosowane metody. Często to od wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej zależy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby? Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Dobre…
dowiedz się więcej