Osiedlowy sklep, duży asortyment i korzystne ceny – sprawdzamy kolejnego kandydata dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego

Na zlecenie właściciela jednego z największych w Polsce rynków hurtowych, przeprowadzaliśmy w 2017 roku audyty dziewięciu sklepów. Celem badania było sprawdzenie gotowości punktów na nawiązanie współpracy ze spółką. Dzisiaj prezentujemy najciekawsze wnioski z siódmego już audytu. Więcej informacji o konstrukcji i założeniach audytu znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu:

(+) Wygląd działu kas.

(+) Duży asortyment działu owocowo-warzywnego: aż sto produktów i dziewięćdziesiąt procent produktów z naszej listy kontrolnej.

(+) Dobra jakość towaru – na trzydzieści osiem ocenionych produktów, tylko trzy były nieświeże lub obite. To naprawdę dobry wynik, jak na sklep z setką produktów wrażliwych na uszkodzenia i łatwo psujących, którymi są owoce i warzywa.

(-) Merchandising stoiska owocowo-warzywnego: utrudniony dostęp do półek z powodu wąskiej alejki oraz położnych na ziemi skrzynek – trzeba wychylać się, aby sięgnąć do produktów na półkach. Taki układ działu zdecydowanie nie zachęca do robienia dużych zakupów.

(-) Nieład przy magazynie; magazyn zlokalizowany jest zaraz obok wejścia do sklepu, w miejscu dobrze widocznym dla klienta.
(-) Brak reakcji personelu na zwiększenie się kolejki do kasy – pracownik nie zawołał nikogo do drugiej kasy, pomimo, że osoba była obecna w sklepie i wykonywała czynność mniej priorytetową – wykładała towar.

Ocena właściciela:

(+) Osobisty, codzienny zakup towarów przez właściciela.
(+) Właściciel dostrzega braki w działaniach marketingowych sklepu i przedstawia własne pomysły, które mógłby zrealizować nawiązując współpracę ze spółką.

Porównanie z konkurencją

Trzy niewielkie sklepy sieciowe stanowią bezpośrednią konkurencję sklepu.  Jednak w obrębie dziesięciominutowego spaceru, maksymalnej odległości pokonywanej przez statystycznego klienta sklepu spożywczego, znajduje się tylko jeden sklep.
Dodatkowo na dobrą pozycję konkurencyjną sklepu wpływa największy pośród konkurencji asortyment działu owocowo-warzywnego:  konkurencja oferuje na sprzedaż aż o 1/3 mniej produktów.

Ten atut, w połączeniu z cenami kształtującymi się na podobnym poziomie co u konkurencji, sprawia, że badany sklep posiada obecnie niezagrożoną pozycję na rynku.

 

Rekomendacje

Audytorzy firmy “Warto Szkolić” rekomendują podjęcie następujących działań:

  1. Rearanżacja stoiska owocowo-warzywnego: konieczne będzie przede wszystkim usunięcie skrzynek z podłogi, które blokują dostęp do półek z towarami, obniżając komfort zakupów.
  2. Przygotowanie listwy cenowej dla każdej z półek w sklepie, co ułatwi sprawdzenie ceny i zwiększy komfort robienia zakupów. Aktualnie ceny umieszczone są wyłącznie na produktach, które często trzeba wyciągnąć z półki, aby móc ją skontrolować. Z kolei na stoisku owocowo-warzywnym problemem jest brak jakiegokolwiek oznaczenia cenowego na dużej części towaru.
  3. Wprowadzenie Standardu Obsługi Klienta (SOK) w celu poprawy obsługi klienta na stoisku owocowo-warzywnym oraz przy kasie. M.in. zaleca się, aby w sytuacji zwiększenia się kolejki do kasy, szybko otwierano drugie stanowisko płatnicze. Dodatkowo dobrze, aby sprzedawca proponował zakup dodatkowych produktów/produktów w promocji oraz zadawał pytanie: “Czy podać coś jeszcze?”, aby klient miał możliwość uświadomić sobie potrzebę zakupu kolejnych produktów.
  4. Zastosowanie poszerzonych działań marketingowych, z wykorzystaniem o prestiżu marki spółki (ulotki, plakaty wewnątrz sklepu, gadżety reklamowe dla klientów).
  5. Zadbanie o schludność terenu przed magazynem, który położony jest w bezpośrednim sąsiedztwie sklepu.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Zmiany nie będą kosztowne, a ich główną część stanowić będzie koszt wyprodukowania materiałów marketingowych reklamujących spółką: torby papierowe, długopisy, plakaty spółki do rozmieszczenia w sklepie, podkładka pod pieniądze na dziale kas z logo spółki.
Dodatkowym, jednorazowym kosztem będzie zakup listew cenowych na półki z produktami.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Na podstawie przeprowadzonego audytu zarekomendowaliśmy spółce, nawiązanie współpracy z badanym sklepem. Dlaczego? Oprócz atutu szerokiej oferty warzyw i owoców sklep prowadzi również dodatkowe działania wyróżniające sklep na tle konkurencji: sprowadza produkty unikatowe, których nie znajdziemy w pobliskich sklepach (serek libański, hummus, domowe pasztety), jak również prowadzi sprzedaż ciepłych posiłków na wynos.
Co równie ważne, godnym polecenia jest nie tylko sam sklep, ale również jego właściciel: przedsiębiorczy (wymienione wyżej łączenie sprzedaży towarów z minibarem), zaangażowany w dostarczanie najwyższej jakości produktów (osobisty wybór towarów na  placu spółki) i mający pomysł jak wykorzystać szyld spółkina podniesienie prestiżu swojego sklepu (długopisy, podkładki pod bilon, plakaty z logiem spółki). Sklep posiada pewne braki w zakresie obsługi klienta, ale można je łatwo zlikwidować poprzez wprowadzenie i egzekwowanie SOK.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Szkolenia dofinansowane, Wiedza i rozwój

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku?

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku? Podnoszenie kwalifikacji to inwestycja w rozwój firmy, ale proces ten często wiąże się też z wysokimi kosztami. Wiele firm szkoleniowych ma bogatą ofertę, ale za najciekawsze programy trzeba sporo zapłacić. To z kolei sprawia, że przedsiębiorcy, szukając oszczędności, chcą skorzystać z tańszych rozwiązań. Wyjściem z sytuacji jest przystąpienie do jednego z programów dofinansowania szkoleń dla pracowników. To forma wsparcia,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu?

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu? Dynamicznie rozwijające się środowisko pracy to zarówno szansa na rozwój biznesu, jak i konieczność tego, aby być na bieżąco ze wszelkimi zmianami. Nawet ci, którzy kilka lat temu osiągnęli sukces, powinni liczyć się z tym, że już za jakiś czas będą zmuszeni zweryfikować swoje cele oraz stosowane metody. Często to od wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej zależy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby? Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Dobre…
dowiedz się więcej