Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji - zarządzanie produktem

Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji – zarządzanie produktem

Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji to program, który daje możliwość dofinansowania do szkoleń mikro-, małym i średnim przedsiębiorstwom. Szkolenia muszą być związane z cyfryzacją. W dzisiejszym artykule omówimy temat zarządzania produktem.

Choć możemy nie być tego świadomi, to marketing pełni niezwykle istotną rolę w życiu każdego z nas. Jak to możliwe? Otóż to właśnie udane kampanie reklamowe oraz umiejętne zarządzanie produktem, buduje trendy i wynosi produkt na konsumencki piedestał.

Sztuka zatem polega nie tylko na tym, aby wprowadzić produkt na rynek. Przede wszystkim należy odpowiednio zarządzać nim na przestrzeni kwartałów i lat. W jaki sposób to robić? Na czym polega zarządzanie produktem? Odpowiedzi na te i inne pytania w dalszej części artykułu.

Akademia Menadżera MMŚP – kompetencje w zakresie cyfryzacji. Zarządzanie produktem — z czym to się je?

Skuteczne zarządzanie produktem jest w stanie maksymalnie wydłużyć czas jego sprzedaży. W dzisiejszym, stale zmieniającym się świecie jest to kluczowe. Rynek bowiem jest zalewany jest nowymi produktami praktycznie co miesiąc. Co więcej, nasza uwaga non-stop doświadcza istnego informacyjnego tsunami.

Według niektórych badań współczesny człowiek dostaje dziennie tak dużą dawkę informacji i bodźców, że 500 lat temu wystarczyłoby to na całe życie ówczesnego człowieka. Nasze mózgi w przeciągu tych 5 stuleci nie zmieniły się aż tak bardzo, abyśmy mogli nadążać za tak dużym przekazem informacyjnym. Dlatego też przesiewamy szum informacyjny, aby wyłowić z niego najważniejsze (naszym zdaniem) przekazy.

Skuteczne zarządzanie produktem jest w stanie dostosować przekaz, do współczesnego odbiorcy i grupy docelowej. Mówiąc lakonicznie — trzeba opracować plan modyfikacji produktu na przestrzeni czasu, aby trafiał w potrzeby konsumentów.

Dlaczego identyfikacja grupy docelowej jest tak istotna?

Zdefiniowanie grupy docelowej danego produktu jest jednym z najważniejszych etapów tworzenia kampanii marketingowych. Co więcej, bez dobrej identyfikacji grupy docelowej, sprzedaż może spalić na panewce i zakończyć się kompletnym fiaskiem, pomimo tego, że produkt był dobry i powinien zachwycić konsumentów.

Aby odpowiednio dopasować grupę docelową, należy przeprowadzić wiele badań konsumenckich, ale przede wszystkim odpowiedzieć sobie na najważniejsze pytania:

  • Do kogo kieruje mój produkt?
  • Kto będzie z niego korzystał?
  • Jak konsument będzie zmieniał się (i swoje postrzeganie mojego produktu) na przestrzeni kwartałów i lat?
  • Jak szeroka ma być grupa docelowa?
  • Kto będzie stanowił rdzeń grupy docelowej?

Odpowiednie przygotowanie tego etapu sprawia, że zarządzanie produktem na przestrzeni kolejnych kwartałów jest zdecydowanie prostsze i przede wszystkim oparte o konkretny, z góry ustalony plan. Ważne jest oczywiście, aby plan ten nie był sztywną, żelazną kolumną, ale raczej elastyczną trampoliną, która umożliwiać będzie podbijanie procesu sprzedaży na coraz to wyższe pułapy.

W jaki sposób długofalowo zarządzać produktem?

Długofalowe zarządzanie produktem musi być oparte na danych spływających z rynku. Tylko dzięki analizom zachowań konsumentów możliwe jest dopasowanie działań z wyprzedzeniem, aby zaspokajały zapotrzebowanie grupy docelowej. Z tego też powodu tak istotnym elementem całego cyklu sprzedażowego jest zarządzanie produktem. Zaniechanie tego obszaru skutkować może szybką sprzedażą i następnie załamaniem grupy docelowej.

Boom na dany produkt jest dobry, jednakże należy pamiętać o jego największej i zasadniczej wadzie — trwa tylko chwilkę. Systematyczne budowanie strategii sprzedażowej w oparciu o długofalowe zarządzanie produktem umożliwia osiąganie stabilnie rosnących wyników sprzedażowych, które nie tylko budują renomę produktu w świadomości konsumentów, ale systematycznie wzmacniają i niejako kreują wizerunek marki.

Jakie są największe i najczęstsze pułapki product managmentu?

Jedną z największych i najbardziej niebezpiecznych pułapek zarządzania produktem, jest bagatelizowanie wpływu tego procesu na realną sprzedaż. Choć z roku na rok drastycznie się to zmienia, to postrzeganie product managmentu przez długi czas było marginalizowane, nawet przez duże firmy. Dziś, w stale zmieniającym się świecie, adaptacja zapewnia przetrwanie na rynku i wygraną w wyścigu po uwagę konsumenta.

Dostosowanie się do zmian, które stale nadchodzą, pozwala sprzedawać dany produkt nie tylko przez kwartały, ale także i przez całe lata. Świetnym tego przykładem mogą być smartfony, które stale ewoluują, zaś producenci główkują, w jaki sposób dopasować swój produkt do wymagań współczesnego odbiorcy.

marketing

Przez 6 lat zarządzał działem HR w firmie z branży motoryzacyjnej, gdzie odpowiadał za rekrutację, coaching, wdrażał i szkolił pracowników z zakresu technik sprzedaży, kompetencji managerskich i osobistych, odpowiadał za komunikację wewnętrzną. Wykładowca i trener zagadnień z zakresu psychologii w biznesie oraz w...

dowiedz się więcej

Przeczytaj również:

Ostatnie realizacje, Wiedza i rozwój

Trudne zadania menadżerskie w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Trudne zadania menadżerskie w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia Trudne zadania menadżerskie w firmie produkcyjnej mogą obejmować wiele różnych dziedzin i wymagań. Menadżerowi są osobami, które odpowiadają za pracowników, ich rozwój, budowanie między nimi pozytywnych relacji, ale także za kontrolę ich pracy. Praca z wieloma osobami nie jest łatwa, zwłaszcza, że każdy z pracowników posiada inny charakter i osobowość. Dlatego w sytuacjach trudnych takich jak np.…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Wiedza i rozwój

Skuteczny kierownik w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia

Skuteczny kierownik w firmie produkcyjnej – relacja ze szkolenia Skuteczny kierownik w firmie produkcyjnej to osoba, która daje przedsiębiorstwu gwarancję jakości, czasu i zysku. To niezwykle odpowiedzialne stanowisko, które jest kluczowe w każdym przedsiębiorstwie produkcyjnym, bez względu na jej branże. Ponieważ każda firma chce mieć taką osobę w swoim zespole, z naszych usług skorzystała jedna z gnieźnieńskich firm produkcyjnych, która przeszkoliła wszystkich…
dowiedz się więcej
Ostatnie realizacje, Wiedza i rozwój

Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej – relacja ze szkolenia

Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej – relacja ze szkolenia Sprzedaż internetowa w firmie ogrodniczej, czyli inaczej e-commerce. To nic innego jak sprzedawanie i kupowanie towarów oraz usług w Internecie. Rozwijające się nieustannie możliwości Internetu, pozwoliły na rozszerzenie sprzedaży tradycyjnej – czyli stacjonarnej, do sprzedaży online. W dzisiejszych czasach, gdy ludzie nie mają czasu na to, by w tygodniu pójść do sklepu i zrobić potrzebne zakupy, e-commerce jest dla nich…
dowiedz się więcej