Audyt dla dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego (cz.5)

W dniu 20 września bieżącego roku przeprowadziliśmy dla firmy dla jednej ze spółek Rynku Hurtowego, audyt kolejnego sklepu, z którym spółka chciałaby nawiązać współpracę w ramach umowy partnerskiej. Więcej informacji o firmie i samym audycie znajdziecie Państwo w pierwszym artykule z cyklu, czyli tutaj.

Ocena sklepu

(+) dobry merchandising w sklepie: odpowiednie oświetlenie, ceny i nazwa dla większości produktów, dodatkowo umieszczone etykietki w estetycznej listwie, oznaczenie promocji cenowowych:
(+) wygląd działu kas:
(-) brak cen lub nieestetyczne cenówki na części owoców i warzyw
(-) brudny kosz na śmieci przed wejściem
(-) ozdoby świąteczne we wrześniu:

Ocena podejścia właściciela do sprzedaży

(+) zakup towarów osobiście przez właściciela sklepu w spółce
(-) wykorzystywanie starego towaru do sprzedawanej w sklepie sałatki.

Porównanie z konkurencją

Lokalizacja sklepu, w bezpośrednim sąsiedztwie dwóch sieciówek spożywczych (94 i 210 metrów), zdecydowanie nie ułatwia osiągania dobrych wyników sprzedażowych. W nieco dalszej odległości od badanego punktu, 450 metrów, znajduje się jeszcze jeden sklep ze stoiskiem owocowo-warzywnym, również poddany audytowi przez firmę Warto Szkolić (audyt z wizyty w sklepie tutaj).

Badana jednostka posiada bardzo dużą ofertę owoców i warzyw – największą spośród pobliskich sklepów. Ceny wyższe niż w dwóch najbliższych punktach, ale jest to zrozumiałe ze względu na fakt, iż te sklepy to sieciówki, które ze względu na hurtowość zakupu zawsze mogą zaoferować niższe ceny. Dlatego dobrze, że sklep postawił na szerokość asortymentu.

Co trzeba naprawić? Rekomendacje

  1. Poprawa obsługi – wprowadzenie SOK (Standard Obsługi Klienta, więcej informaci o SOK znajdziecie Państwo tutaj).
  2. Poprawa merchandisingu stoiska owocowo-warzywnego:
  • Uzupełnienie brakujących, bądź nieestetycznych cenówek.
  • Zadbanie o odpowiednie, estetyczne, a w szczególności zamykane pojemniki na ogórki kiszone.
  • Wymiana pojemników w których przechowywane są warzywa i owoce na estetyczniejsze. Duża część pojemników na dziale owocowo-warzywnym to nieestetyczne kartony, wyłożone widoczną z zewnątrz folią. Również zalecana jest wymiana części skrzynek, tak aby wszystkie były w jednym kolorze.

3. Lekka przebudowa działu owocowo-warzywnego w taki sposób, aby inne produkty znajdujące się równiez na dziale (sprzęt gospodarstwa domowego) nie były wymieszane z produktami spożywczymi. Obecnie stoisko sprawia wrażenie nieładu, co może zniechęcać do zakupów na dziale owocowo-warzywnym.

Czy konieczne zmiany będą kosztowne?

Konieczne zmiany  będą wiązać się z kosztami średniego rzędu, gdzie główną ich częścią będzie przeszkolenie pracowników i właściciela z zasad merchandisingu i obsługi klienta. Pozostałe wydatki (zakup toreb, wymiana pojemników na estetyczniejsze, uzupełnienie brakujących cenówek) nie stanowią wysokiego kosztu.

W opinii naszych ekspertów: nawiązać współpracę czy nie nawiązać?

Eksperci firmy  Warto szkolić rekomendują nawiązanie współpracy partnerskiej z audytowanym sklepem, pod warunkiem uwzględnienia i zastosowania się do wyżej wymienionych rekomendacji. Widoczne są pewne niedociągnięcia (brak cenówek, wymieszanie towarów przemysłowych z owocami i warzywami), ale sklep sprawia pozytywne ogólne wrażenie. Na korzyść sklepu przemawia również istnienie przewagi konkurencyjnej nad zlokalizowanymi w pobliżu innymi punktami sprzedaży, a mianowicie największy wybór owoców i warzyw.

Przeczytaj również:

Szkolenia, Szkolenia dofinansowane, Wiedza i rozwój

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku?

Jak uzyskać dofinansowanie na szkolenia pracowników w 2023 roku? Podnoszenie kwalifikacji to inwestycja w rozwój firmy, ale proces ten często wiąże się też z wysokimi kosztami. Wiele firm szkoleniowych ma bogatą ofertę, ale za najciekawsze programy trzeba sporo zapłacić. To z kolei sprawia, że przedsiębiorcy, szukając oszczędności, chcą skorzystać z tańszych rozwiązań. Wyjściem z sytuacji jest przystąpienie do jednego z programów dofinansowania szkoleń dla pracowników. To forma wsparcia,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu?

Czym jest Akademia Menadżera MMŚP? Kto może dołączyć do tego programu? Dynamicznie rozwijające się środowisko pracy to zarówno szansa na rozwój biznesu, jak i konieczność tego, aby być na bieżąco ze wszelkimi zmianami. Nawet ci, którzy kilka lat temu osiągnęli sukces, powinni liczyć się z tym, że już za jakiś czas będą zmuszeni zweryfikować swoje cele oraz stosowane metody. Często to od wiedzy i umiejętności kadry zarządzającej zależy,…
dowiedz się więcej
Szkolenia, Wiedza i rozwój

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby?

Onboarding na produkcji – jak wdrożyć do pracy nowe osoby? Pracownicy fizyczni, wykonujący swoje obowiązki w różnego typu zakładach przemysłowych czy magazynach, powinni zostać odpowiednio przeszkoleni do wykonywania przydzielonych im zadań. Mimo że wdrożenie ma tutaj nieco inny charakter niż w przypadku osób pracujących w biurach, to nadal należy zapewnić załodze odpowiednie wsparcie. Jest ono szczególnie ważne w pierwszych miesiącach zatrudnienia. Dobre…
dowiedz się więcej