Marża a narzut, czyli zarządzanie półką cenową
Dla kogo?
Szkolenie skierowane do prezesów i członków zarządów spółdzielni, dyrektorów, kierowników, menedżerów zakupów, menedżerów ds. zarządzania łańcuchem dostaw, kierowników zaopatrzenia, kierowników sklepów, kierowników działów handlu i marketingu.
W efekcie szkolenia uczestnik
Posiada wiedzę o psychologicznych podstawach, z konsumenckiego punktu widzenia
Potrafi zarządzać półką cenową w handlu detalicznym
Oddziałuje na klienta za pomocą właściwej polityki cenowej i zarządzania marżą bez straty na wizerunku „taniego sklepu”
Moduł I. PSYCHOLOGIA KUPOWANIA I ZARZĄDZANIA CENĄ
- Psychologia społeczna, osobowości i zachowań konsumenckich. Podstawy polityki cenowej.
-
- Dlaczego ludzie kupują, czym kierują się przy wyborze produktu i gdzie tu miejsce manipulowanie ceną?
- Cena jako niepowtarzalna okazja w danej sytuacji: jak wykorzystać to, że klient zawsze, gdy kupuje, chce zrobić dobry interes.
- Kontekst ceny, a jej postrzegana opłacalność.
- Psychologia percepcji: efekty pierwszeństwa i kotwiczenia a optymalne ustawianie cen.
- Cena dostosowana do klienta i produktu.
- Metody oddziaływania na klienta – jak różnicować klientów w zależności od typu i profilu potencjalnego nabywcy.
- Pozaświadome determinanty decyzji zakupowych. Co powinno charakteryzować miejsce, w którym klient dokonuje zakupu.
Moduł II. CENA PRODUKTU I JEJ WPŁYW NA DECYZJE KLIENTA
- Cena i niesione przez nią informacje.
-
- Cena jako wskaźnik jakości i/lub prestiżu marki.
- Segmenty cenowe (premium, średnia i niższa półka) i łączące się z nimi oczekiwania klientów.
- Klient zdecydowany: kiedy cena nie gra roli?
- „WYCENA – MARŻA” – czyli dobieranie właściwej ceny dla produktu w danym sklepie.
- Kotwice cenowe – rola optymalnej sekwencji.
- Zasada środka w odniesieniu do ceny produktu.
- Puste opcje cenowe i ich rola.
- Znaczenie sąsiedztwa: polityka cenowa w otoczeniu produktu.
- „Tani Sklep” widziany oczami Klienta, a rzeczywista marża zrealizowana,
- Co to są „produkty wrażliwe cenowo”?
- „Produkty wrażliwe cenowo”, a kategorie wrażliwe cenowo,
- Definiowanie Produktów Wrażliwych Cenowo:
-
-
-
- Produkt Wrażliwy Cenowo, a obrót i rotacja,
- Strategia cenowa, a Produkty Wrażliwy Cenowo,
- Poszukiwanie marży utraconej:
- Definiowanie kategorii o podwyższonej marży zrealizowanej,
- Poszukiwanie marży w ramach kategorii Produktu Wrażliwego Cenowo.
- Zastosowanie Zasady PARETO i metody ABC, a zarządzanie marżą w ramach kategorii,
- Wykorzystanie systemów informatycznych do manipulacji cenowej,
- Komunikacja cenowa z klientem, a zarządzanie marża i ceną.
-
- Prawidłowa prezentacja ceny – zasady i pułapki.
- Alternatywa jako najlepsza technika wprowadzania ceny: znaczenie kolejności przedstawiania opcji.
- Problemy przy wyborze kolejności opcji: techniki kotwiczenia a cena tego, co klient zobaczy przed produktem, który chcemy, by kupił.
-
Moduł III. ANALIZY KATEGORII ZAKUPOWYCH – ANALIZY WEWNĘTRZNE I ZEWNĘTRZNE
- Źródła informacji,
- Rodzaje analiz,
- Przekazywanie wiedzy rynkowej do Spółdzielni,
- Analiza rynku w ramach danej kategorii,
- Priorytetyzacja kategorii zakupowych ze względu na potencjał oszczędności / łatwość wdrożenia
Moduł IV. TWORZENIE STRATEGII DLA KATEGORII
- Uwarunkowania kategorii,
- Rola kategorii dla Spółdzielni,
- Zarządzanie zapotrzebowaniem zakupowym,
- Przygotowanie planów zakupowych z udziałem klientów wewnętrznych – poszczególnych PLACÓWEK,
- Dźwignie zakupowe
Moduł V. WDROŻENIE STRATEGII ZAKUPOWYCH OPARTYCH NA KATEGORIACH
- Dynamika cen w kategorii
- Baza wiedzy o kategorii
Moduł VI. ZARZĄDZANIE RELACJAMI Z KLUCZOWYMI DOSTAWCAMI W RAMACH DANEJ KATEGORII
- Segmentacja dostawców, a zwłaszcza Przedstawicieli Producenta
- Wprowadzanie nowych rozwiązań w ramach oceny dostawców i producentów
- Budowanie, utrzymywanie i rozwój relacji z dostawcami i producentami,
- Podejmowanie działań w celu kompensacji bazy dostawców – budowanie efektu skali,
- Problemy i metody rozwiązywania ich w interakcji z poszczególnymi dostawcami i producentami
Moduł VII. PROCES ZAKUPOWY – MONITOROWANIE WDROŻENIA STRATEGII – MAKSYMALIZACJA WYNIKÓW W RAMACH DANEJ KATEGORII ZAKUPÓW
- Monitorowanie wyników kategorii
- Analiza poziomu osiąganych oszczędności
- Zarządzanie kontraktami w danej kategorii
Moduł VIII. MIERZENIE SKUTECZNOŚCI DZIAŁANIA ZARZĄDZANIA CENĄ
- Testowanie stosowanych sekwencji i otaczających je rozwiązań przestrzennych
- Segmentacja i filtrowanie danych sprzedażowych
- Mierzenie stopnia realizacji sprzedażowych celów kampanii.
- Ankiety i kwestionariusze
Moduł IX. ZAOPATRZENIE W PROCESIE KIEROWANIA SKLEPEM
- Efektywne planowanie zamówień
- Techniki i wskaźniki pomocne przy zamawianiu towarów
- Rodzaje analiz produktów tworzących asortyment
- Usuwanie produktów marginalnych i nie rentownych
- Formy wprowadzania nowości w sklepie
- Wykorzystanie pomiarów w zarządzaniu sklepem
-
- Wskaźniki produktywności sprzedaży
- Wskaźniki rentowności towarowej
- Wskaźniki wydajności pracy
- Wskaźniki sytuacji finansowej
Moduł X. OPTYMALIZACJA ASORTYMENTU W SKLEPIE
- Racjonalna polityka asortymentowa
-
- Optymalna głębokość i szerokość asortymentu
- Nowe produkty
- Polityka w zakresie rotacji zapasów
- Metody uśredniania wielkości zapasów
- Zalety i wady szybkiej rotacji zapasów
- Metody zwiększania / zmniejszania rotacji zapasów
- Kryteria optymalizacji asortymentu w sklepie
- Wielkość marży brutto
- Wielkość sprzedaży w ujęciu wartościowym i ilościowym.
Trenerzy
Jesteś zainteresowany?
Skontaktuj się z nami, a pomożemy Ci w doborze odpowiedniego szkolenia i pozyskamy na nie środki.
Opinie
Współpraca
Szkolenie
Profesjonalizm Warto Szkolić